Rozwiązania informacyjne

Czyli postawy, do jakich warto nakłaniać, oraz tematy, na jakie warto edukować społeczeństwo, rodzinę i znajomych. Dlaczego jest to istotne:

  • Jak przekonacie się z sekcji "rozwiązania materialne" i podanego tam rozwiązania #3, pozytywne podejście do macierzyństwa w społeczeństwie jest ekstremalnie ważne w celu podniesienia dzietności.
  • W przypadku problemu demograficznego, wynik końcowy zależy od decyzji poszczególnych ludzi. Zatem dobre działania informacyjne/przekonujące mogą realnie zacząć zmniejszać problem od razu, bez czekania na działania państwa (przekonując pary do macierzyństwa).
  • Ekonomista Lant Pritchett w 1994 odkrył najmocniejszy wskaźnik pozwalający przewidzieć dzietność danego kraju: odkrył, że dzietność w wielu krajach jest wprost proporcjonalna do liczby dzieci, jaką kobiety w sondażach odpowiadają, że chciałyby mieć. Jest to czynnik w całości kulturowy i zależny od ludzkich przekonań i okazało się to mocniejszym predyktorem niż jakieś "twarde" różnice między krajami.

#1 Edukowanie ludzi, że posiadanie dzieci jest w ich osobistym interesie

Kiedyś ludzie decydowali się na wiele dzieci, bo było to w ich materialnym interesie - dzieci stanowiły ręce do pracy np. w gospodarstwie. W świecie, który nadchodzi (zestarzałych społeczeństw wielu państw), znowu posiadanie dzieci będzie w egoistycznym materialnym interesie. Jak rodzice będą mieli czwórkę dzieci, to jest szansa, że ktoś im pomoże na starość, nawet jak owe dzieci będą obciążone podatkami, które zapewne wzrosną. Klasyczne systemy emerytalne niemal na pewno padną lub wypłaty z nich będą głodowe. Nawet obecni emeryci nie mają zbyt wysokich emerytur - a to jest zaledwie niewinna przygrywka przed tym co czeka nas w przyszłości.


#2 Maksymalna promocja medialna macierzyństwa i modelu pełnej rodziny (3+, a najlepiej 4+ dzieci)

We wszystkich dziełach kulturalnych i mediach, na które państwo daje pieniądze, macierzyństwo i model dużej rodziny powinien być promowany. Jeżeli spółki skarbu państwa wydają dużo pieniędzy w jakichś mediach, to również powinna zostać zastosowana "miękka perswazja" i prośba o promocję modelu pełnej rodziny i macierzyństwa.


#3 Uświadamianie społeczeństwa, że katastrofa demograficzna to kluczowy problem

Po to, żeby była większa zachęta dla polityków na rozwiązanie problemu.


#4 Uświadamianie o negatywnym wpływie social mediów

  • Social media (oraz media tradycyjne) promują newsy negatywne, dlatego że one najlepiej się klikają. Powoduje to uczucie, że na świecie dzieją się tylko rzeczy negatywne i nastawia pesymistycznie do przyszłości i świata. Należy być świadomym takiego działania (social) mediów i nie rezygnować z planów życiowych na podstawie wrażenia medialnego.
  • Social media generują kompleksy odnośnie wyglądu, statusu materialnego, sposobów spędzania czasu, dlatego że pokazują wyłącznie wycinek rzeczywistości, często najlepsze jej fragmenty przeżywane w danej chwili przez niewielką liczbę osób (oraz często są to treści całkowicie fałszywe, spreparowane w celu próby budowania własnego wizerunku). Przyczynia się to do samotności młodych osób, które czują się "niewystarczające" do pełnego uczestniczenia w społeczeństwie, no bo przecież w SM wszyscy i wszystko są tacy wspaniali, a oni sami tacy zwykli. Należy traktować większość social mediów jako fikcję i się nią nie przejmować (a najlepiej w ogóle nie korzystać).
  • Social media starają się przenieść interakcje międzyludzkie na własne platformy (często posługując się uzależnianiem od strzałów dopaminowych związanych z wyskakującymi notyfikacjami itd.). Przyczynia się to do samotności wśród młodych osób, które zamiast się spotkać, wysyłają "lajka" na social mediach. Należy mieć świadomość takiego działania SM i starać się maksymalnie kontaktować z ludźmi w przestrzeni rzeczywistej.
  • Social media starają się na jak najdłużej przykuć użytkownika do ekranu za pomocą generowanego strumienia obrazów, klipów wideo i notyfikacji. Algorytmy są optymalizowane na bieżąco na milionach użytkowników i działają skutecznie. Należy mieć tego świadomość i zadać sobie pytanie, czy przewijając strumień treści cokolwiek na tym zyskujemy (np. czy w ogóle pamiętasz co przewijałeś wczoraj?), czy tylko nasze gałki oczne stają się towarem dla reklamodawców i tracimy czas.
  • Australia wprowadza blokadę na social media dla osób do 16 roku życia. Należałoby zrobić to samo.

#5 Przejrzyste przedstawienie i promocje benefitów, jakie państwo już daje na dzieci

Każdy słyszał o 800+, ale już np. nie każdy słyszał o Rodzinnym Kapitale Opiekuńczym, który przyznaje do 12 tysięcy złotych na dziecko, albo o częściowych zwolnieniach z PITu jak się ma 4 lub więcej dzieci. Trzeba zebrać te benefity i przedstawiać grupie docelowej, która dopiero myśli o dziecku, tak żeby miały szansę kogoś przekonać. Są w Internecie listy tego typu benefitów, ale zdają się być mało przejrzyste, bo jest tam wiele pozycji z różnymi świadczeniami na szczególne sytuacje losowe i trzeba się przez to przekopywać. A benefity przeznaczone dla typowego przypadku powinny być tak promowane, że każda osoba 18+ je zna oraz wie, gdzie znaleźć aktualną listę (da się to trywialnie załatwić, robiąc z tej wiedzy kartkówkę w szkole).


Dalej: Rozwiązania materialne ->